Pilonidal Sinüs(Tüm içerikleri göster)+

Pilonidal Sinüs Nedir? Hangi Şikayetlere Yol Açar?

Kuyruk sokumundaki kıl foliküllerinin cilt altına doğru büyüyüp bu bölgede bir infeksiyon oluşturması durumudur. Kuyruk sokumunda ağrı, bu bölgeden iç çamaşırı kirletecek akıntı (sarı, berrak veya kırmızı renkte) olması şikayetlerine yol açar.

Hastalığın ortaya çıkmasını kolaylaştıran etkenler kuyruk sokumu bölgesinde sert kılların bulunması ve kişinin kas yapısına bağlı olarak kalça (gluteal) adalelerin arasındaki vadinin derinliğidir.

Ülkemiz ve Akdeniz çevresindeki diğer bölgelerde yaşayan bireylerde hastalık sıkça görülür. Genelde erkeklerde kadınlara göre daha çoktur. En sık görülme yaşı ergenlik çağı sonrası ve 35 yaş öncesidir.

Kıl torbası iltihaplanması olarak da bilinen durum akut abse veya tekrarlayan kronik infeksiyon olarak doktora başvurmayı gerektiren iki ayrı durum yaratır. Her iki tablonun tedavisi farklıdır.

Tedavi

Kuyruk sokumunda şiddetli ağrı, şişkin kızarık bir kitle ve bazen ateş yükselmesi durumu varsa o bölgede cerahat birikmesine bağlı abse oluşmuştur. Bu durumda bir an önce bu cerahatin boşaltılması gerekir. İşlem lokal veya genel anestezi eşliğinde yapılır.

Bu girişimden sonra bölgenin iyileşmesini sağlamak için belli aralıklarla pansumanlar gerekecektir. Ancak sadece abse boşaltılan hastaların bir kısmında hadise tekrarlayacak ve kalıcı bir ameliyat gerekecektir.

Tekrarlayan kronik infeksiyonu olan tabloda ise kuyruk sokumu bölgesinde kirli sarı, bazen kanlı bir akıntı gelir ve hafif bir ağrı şikayeti vardır. Burada cilt altında yerleşik içinde kıllar olan kronik bir infeksiyon odacığı vardır. Bazen 8-10 cm boyutlara kadar ulaşabilen cilt altındaki bu iltihaplı bölgenin tamamen çıkartılması gereklidir. İyileşme ve işe dönüş süresinin kısa olması için bu boşluğun kapatılması gereklidir. Bu bölgenin açık bırakılması ve sekonder iyileşme denen yöntemin tercih edilmesi durumunda iyileşme süreci 3-4 aya kadar uzamaktadır.

En uygun kapatma yöntemi flep ile kapatma olarak adlandırılan ve çevreden gevşek bir deri parçasının çekildiği yöntemdir. Üstelik bu sayede kalça (gluteal) adaleler arasında vadinin derinliği azalacak ve orta hatta herhangi bir gerginlik olmayacaktır. Bu da ameliyat sonrası hareket etmeyi kolaylaştıracak ve ağrıyı en az düzeye indirecektir.

Ameliyat Sonrası Ne Yapmalı?

Ameliyat sonrası pilonidal sinüsün tekrar oluşma ihtimalini iyice azaltmak için kuyruk sokumu bölgesindeki kılların 35-40 yaşına kadar (epilasyon, traş vb. yöntemlerle) giderilmesi gerekir. Bu yaştan sonra kılların sertliği ve adalelerin arasında vadi derinliği azalacaktır.

Pilonidal sinüs kuyruk sokumunda sert kılların bulunması ve adaleler arasındaki vadinin derin olmasıyla ortaya çıkan bir hastalıktır. İş hayatı en aktif olan genç nüfusu etkiler. Tedavide cerrahi bir müdahale genellikle gerekir. Günümüzdeki yaşam koşulları düşünüldüğünde hastanede en kısa süre kalmayı gerektirecek, ağrıya enaz sebep olacak ve iş başına dönmeyi en kısa sürede sağlayacak yöntem tercih edilmelidir. Ameliyat sonrası tekrarlama ihtimalini azaltmak için de bu bölgedeki kıllar giderilmelidir.

Bu sayfayı yazdırmak için tıklayın